Ninja Casino ut i kylan – förlorar licensen
Det dröjde drygt 6 månader in på den nya svenska spelmarknaden. Men nu har Spelinspektionen (f.d. Lotteriinspektionen) för första gången dragit in licensen för ett spelbolag. Detta efter flera allvarliga brister i Ninja Casinos marknadsföring.
Spelinspektionen, såväl som civilminister Ardalan Shekarabi, har vid flera tillfällen under våren och sommaren påpekat bristerna hos just Ninja Casino. Då har det i huvudsak handlat om att de bryter mot spellagen i samband med reklam – den har enligt myndigheterna varit allt annat än ”måttfull”, vilket är ett av kraven i lagen.
Nu menar Spelinspektionen att man har upptäckt flera brister i hur moderbolaget SafeEnt sköter sin verksamhet. Och det handlar om de viktigaste och mest centrala delarna i lagstiftningen. Alltså inte bara reklamkampanjerna som handlat om ”pengarna på banken inom 5 minuter”.
Vad man menar med allvarliga brister är bland annat:
- Spelansvar – man har inte på ett tillfredsställande sätt arbetat för att skydda spelarna mot överdrivet spelande
- Man har inte vidtagit tillräckliga åtgärder mot penningtvätt
- Kunder har kunnat spela långt över sina egna insättningsgränser
- Bolaget har erbjudit bonusar till spelare vid fler än ett tillfälle – en av de viktigaste punkterna i den svenska spellagen
- Vissa erbjudanden har per definition varit i form av lotterier, vilket spelbolaget SafeEnt inte har licens för i Sverige.
Dessutom har Ninja Casino, som de flesta vet, varit under lupp under hela våren, på grund av en ganska aggressiv marknadsföring. Och nu är det alltså slut på flygturen för såväl Ninja Casino som systercasinot Spellandet – den andra spelsajten under SafeEnts banér.
Besökare som landar på Ninjas webbplats möts för närvarande av följande banner högst upp på sidan:
Tobias Fagerlund, Ninja Casinos vd, säger att man hanterar ärendet på alla sätt man kan, och att ett pressutskick kommer inom kort.
I april kallade civilminister Shekarabi till sig spelbolagen för en allvarlig diskussion om reklamen. Och där ställdes ett ultimatum: om inte spelbranschen själva kan se till att hålla marknadsföringen på en vettig nivå kan spellagstiftningen skärpas betydligt.
När marknadens två branschorganisationer senare kom med en gemensam strategi, ryckte Shekarabi på axlarna. ”Tyvärr kan jag inte se hur dessa riktlinjer ska kunna leda till en märkbar förändring” sa han då. ”Därför är min bedömning att vi nu är ett steg närmare en skärpt lagstiftning”. I en senare presskonferens meddelades att det inte alls var otänkbart med ett totalförbud mot spelreklam.
Som svar på detta satte Ninja Casino upp en ny reklamkampanj. ”Vi tar en reklampaus” stod det på enkla skyltar med vit bakgrund. ”Vi ses när du laddat batterierna” fortsatte budskapet. Kanske retade detta bara upp björnen ännu mer.
Faktum är att just Ninja Casino hade ögonen på sig redan innan den nya spellagen trädde ikraft. Konsumentombudsmannen lämnade i december in en stämningsansökan mot Ninja, just för att deras reklam inte ansågs vara måttfull. Den gången var det budskapet ”pengarna på banken inom 5 minuter” som stack i ögonen på myndigheterna.
Så vi som gillar att spela på Ninja Casinon – now what? Finns det några andra kul casinon att spela på?
Självklart! Det finns gamla, stabila casinon som MrGreen eller Betsson – de lär aldrig klanta bort sina licenser. Eller så väljer du en av kometerna från förra året – Frank&Fred som tog casinosverige med storm.
Möjligheterna är oändliga.