STÄNG

Spelreklam på sociala medier

2019-01-28

3 av 4 svenskar använder Facebook regelbundet. Och 6 av 10 är också aktiva på Instagram. Därmed är en mycket stor del av den svenska befolkningen nästan dagligen inne på något av de sociala medierna. Och nu när vi fått ett licenssystem i Sverige har det också blivit tillåtet för spelbolagen att marknadsföra sig via dessa typer av sajter.

Vad säger den nya spellagen om reklam?

Det är fortfarande ganska många, även bland de som spelar på casino regelbundet, som inte känner till att vi har fått en ny spellag och ett nytt system. Det krävs numera att ett spelbolag har svensk licens om de ska vända sig till spelare i Sverige.

Det största fokuset på spellagen är tryggheten för spelare. Spelberoende ska motverkas och spelbolagen får inte vara alltför svulstiga i sina lockrop, när de vill skaffa nya kunder.

När det gäller reklam så säger den nya lagstiftningen att spelbolagen måste agera måttfullt i sin reklam. Man får inte ge sken av att det är ”lätt å vinne” som vi t.ex. hört en viss gotländsk röst deklarera i Keno-reklamen.

En måttfull reklam innebär också att man inte får erbjuda massor av lockande bonusar till nya spelare. Nu får man bara erbjuda en enda välkomstbonus – och det gäller spelbolaget, inte de enskilda sajterna. Har du fått en bonus på ett casino, får spelbolaget inte erbjuda fler bonusar till dig på sina andra spelsajter.

Redan innan årsskiftet råkade Ninja Casino ut för Konsumentombudsmannens onda öga, när man ansåg att de brutit just mot måttfullhetsaspekten i lagen. Vi får kanske räkna med en viss inlärningskurva, innan våra svenska casinon lärt sig var gränsen går.

Facebook och Instagram

Med årsskiftet kom också möjligheten för spelbolagen att göra reklam på de sociala medierna. Så nu ser vi allt oftare hur Unibet, Betsson och de andra spelbolagen presenterar sig för oss i vårt vardagsflöde på Facebook och Instagram. Och sociala medier har snabbt blivit ett av de effektivaste sätten att marknadsföra sig på.

Med spelbolagens intåg på de sociala medierna ökar också möjligheterna för dem att interagera med oss på ett helt annat sätt. Det är till exempel inte alls otänkbart att vi kommer att få se tävlingar och utmaningar, exklusivt för de som följer ett casino på Facebook. Det öppnar upp nya vägar till kontakt mellan spelare och spelbolag på ett sätt som inte var möjligt tidigare.

Kan man slippa reklamen?

På Facebook går det att välja ”dölj annons” och begränsa vad som visas i ditt flöde. Men det är så klart inga garantier för att du ska slippa se reklam. När det gäller adresserad direktreklam i brevlådan så får inte spelbolagen skicka sådant till personer som stängt av sig själva via Spelpaus.se. Och under årets två första veckor var det 14 000 personer som stängde av sig själva.

Men systemet – eller rättare sagt spelbolagen – dras med barnsjukdomar här. Dagens Nyheter testade att aktivera en månads spelpaus på 34 konton. Trots detta blev de kontaktade av 11 bolag vid sammanlagt 22 tillfällen inom 6 dagar efter självavstängningen.

Men mycket handlar om tekniken, och kanske inte så mycket om att spelbolagen skulle strunta i lagen. För trots allt är de väldigt medvetna om att det är deras spellicens som ligger risigt till om man bryter mot lagstiftningen alltför många gånger.

Snart blir det nog ordning på torpet.

Slots.se är en oberoende plattform för jämförelse av onlinekasinon och spelautomater som drivs av Comskill Media Group. Det material som presenteras på denna webbplats är endast avsett för underhållnings- och utbildningsändamål. Vi har ingen kontroll över tredje parter som kan ändra eller dra tillbaka sina kampanjer. De erbjudanden du hittar på vår webbplats är endast giltiga för personer som är 18 år eller äldre och bosatta i respektive land. Vänligen se till att noggrant läsa de regler och villkor som är relaterade till varje kasino innan engagemang. Använd ansvarsfulla spelåtgärder.

Copyright © 2004 - 2024 Slots.se